Onrust onder zzp’ers bij Gemeente Amsterdam. Contracten worden ‘onder de loep’ genomen

Onrust onder zzp’ers bij Gemeente Amsterdam. Contracten worden ‘onder de loep’ genomen

5 mei 2021 - De gemeente Amsterdam gaat voor 1 oktober honderden contracten met ingehuurde zzp’ers opnieuw – via de webmodule – beoordelen. Vooral dat ook lopende opdrachten maximaal 1 jaar mogen duren zorgt voor onrust.

De Gemeente Amsterdam gaat opdrachten met zzp’ers die ze inhuren maximeren tot 1 jaar. Daarnaast worden alle lopende contracten voor 1 oktober ‘onder de loep genomen’, zo schrijft de Gemeente in een mail naar zelfstandigen. Leidinggevenden hebben de opdracht gekregen om alle opdrachten en contracten opnieuw te beoordelen. Met de webmodule wordt gekeken of er ‘echt sprake is van een opdracht’ en of de interimmer niet onder leiding en toezicht werkt. Wanneer dat niet zo is, dan wordt – met de zelfstandige – gekeken naar de ‘best mogelijke oplossing’.


 

“Dergelijke opdrachten duren aanzienlijk langer dan 1 jaar, waardoor de projecten onnodig veel duurder worden als de gemeente Amsterdam dit beleid (gaat) volgen. Middels BVIK kan de ZZP’er voor de lengte van de opdracht veilig werken ook als dit langer duurt dan 2 jaren." 

Jelle J. de Boer | manager BVIK

 

Onrust

De mededeling zorgt voor de nodige onrust onder ingehuurde zzp’ers bij de gemeente. “We werken onder een door de Belastingdienst goedgekeurde modelovereenkomst van de VNG. Die is toch gewoon geldig” stelt een financieel interim-manager in een reactie aan ZiPconomy. “Juist in Amsterdam kloppen heel veel zzp’ers aan voor steunmaatregelen, en dan komen ze met dit. Onbegrijpelijk om nu deze onzekerheid te creëren”, zo reageert een zelfstandige op een communicatie-opdracht.

De gemeente Amsterdam laat weten jaarlijks honderden zzp’ers in te huren voor uiteenlopende klussen. “We willen zorgen dat we met die inhuur aan de wet DBA voldoen, daarom bekijken we de komende maanden zorgvuldig alle contracten” schrijft de gemeente aan de zzp’ers.  “Bij het beoordelen van de lopende contracten wordt gekeken of een verlenging noodzakelijk is en op welke manier dit past binnen de wet DBA. De mensen om wie het gaat worden hier de komende tijd van op de hoogte gehouden,” zo laat een woordvoerder van de Gemeente weten. Verder wordt ook bekeken of er gewerkt wordt met de standaard overeenkomst van de Gemeente Amsterdam.

 

Lees het volledige artikel via de bron.


Bron: ZiPconomy